
30 november 2023
Tanzania er kendt for sin rige kulturelle mangfoldighed med mere end 100 forskellige etniske grupper og stammer. Størstedelen af Tanzanias stammer er af bantu-oprindelse, som udgør ca. 95 % af landets befolkning.
Resten af stammerne består af nilotiske talere og efterkommere af indfødte jægere og samlere. En lille procentdel af tanzanianerne er af arabisk og indisk afstamning, mest i kystregionerne, Dar es Salaam og Zanzibar.
Et kort historisk overblik
Stammernes historie i Tanzania kan spores tilbage til de khoisan-talende jægere og samlere, som formodes at være de tidligste indbyggere i Tanzania. I løbet af århundreder indvandrede bølger af forskellige stammer til regionen, for det meste bantu-talende mennesker fra Vest- og Centralafrika. De introducerede jernbearbejdning og nye landbrugsfærdigheder og påvirkede i høj grad landskabet af stammeetnicitet i det tanzanianske samfund.
Større stammer i Tanzania
I Tanzania er der stadig stammer, som lever på traditionel vis, mest i landsbyerne. I byområderne (men også nogle andre steder) er mange stammer blandet, og folk lever en mere moderne livsstil. De identificerer sig stadig som en del af deres stamme, men bor i normale huse i områder, der er blandet med andre stammer og religioner.
De største stammer i Tanzania omfatter:
Sukumaerne
Sukumaerne er den største etniske gruppe i Tanzania og bor i den nordvestlige del af landet, primært i de administrative distrikter Mwanza og Shinyanga. Nogle sukumaer bor også i provinserne Tabora, Dodoma og Singida.
Sammen med chaggaerne er de de stærkeste og mest indflydelsesrige stammer i erhvervslivet og i politikken, sammen med indiske og arabiske minoriteter.
Der findes kun begrænset historisk dokumentation om sukumaerne, men man mener, at deres forfædre stammer fra de bantu-talende befolkninger i Vestafrika. Deres migration til deres nuværende placering i Tanzania skete over en periode på flere århundreder.
Sukumaerne er historisk set landbrugere, og de dyrker primært afgrøder og driver landbrug i mindre skala. De er kendt for deres dans, ‘Bugobogobo’, slangedansen, som er et vigtigt element i mange af deres medicinske og spirituelle ritualer.
Nyamwezi
I det vestlige Tanzania er Nyamwezi-stammen den næststørste etniske gruppe efter Sukuma. Deres navn, Nyamwezi, kan oversættes til “månens folk”, hvilket vidner om deres ældgamle traditioner for månetilbedelse.
Man mener, at Nyamwezi-folket slog sig ned i det vestlige og centrale Tanzania i det 17. århundrede. Stammen bestod af flere kongeriger i begyndelsen af det 19. århundrede, som Unyanyembe, Ulyankhulu og Urambo.
Unyanyembe var særlig indflydelsesrig, da den kontrollerede Tabora, en vigtig handelsby, og havde tætte forbindelser med araberne på Zanzibar. Gennem hele deres historie har Nyamwezi-folket beskæftiget sig med langdistancehandel og udforskning.
I det traditionelle Nyamwezi-samfund spillede forfædrenes ånder en central rolle i hverdagen. Man mente, at forfædrene havde magt til at påvirke de levende positivt eller negativt, og forskellige ritualer og former for tilbedelse havde til formål at formilde disse ånder.
Chaggaerne
Chaggaerne, også kendt som Wachaga på swahili, er en etnisk bantu-gruppe, der stammer fra Kilimanjaro-regionen i Tanzania.
De udgør den tredjestørste etniske gruppe i landet. Chaggaerne var traditionelt organiseret i suveræne stater, som eksisterede på Kilimanjaros skråninger før koloniseringen.
Denne region, som historisk set var kendt som Chaggaland eller Uchaggani på swahili, rummede en samling bantu-kongeriger, som eksisterede før kolonistyret.
Chaggaerne har en rig kulturhistorie, der er præget af lokale traditionelle herskere kendt som ‘Mangi’ De bor på gårde kaldet Kihamba, som er familiens jordlodder, der er gået i arv gennem generationer.
Chaggaerne er en magtfuld stamme, og Arusha/Moshi er en magtfuld region. Nogle mennesker bor stadig traditionelt, men mange har også bygget smukke, moderne huse.
Masaierne
I modsætning hertil lever masaierne (og et par andre stammer som hadzabe) stadig for det meste traditionelt. Selv når de kommer til byen, har de en tendens til at gå i deres traditionelle tøj, holde sammen og tale deres eget sprog.
Maasai-folket menes at have sine rødder i Nildalen i Nordafrika. Omkring det 15. århundrede begyndte de at bevæge sig sydpå og nåede til sidst det nuværende Kenya og Tanzania. I slutningen af det 17. og 18. århundrede var masaierne på deres højeste og dominerede en stor del af Østafrikas landskaber.
Stammen er kendt for sine karakteristiske skikke og påklædning og har en halvnomadisk livsstil, hvor de hovedsageligt lever af at holde kvæg.
Masaierne er let genkendelige med deres klædedragt (Shuka), perlesmykker og den bemærkelsesværdige praksis med kropsmodifikationer som ørepiercing og stretching.
En vigtig kulturel begivenhed er krigerindvielsesceremonien, kendt som ‘Eunoto’, hvor unge masaimænd overgår til at blive ældre og får nye ansvarsområder i stammen.
Hehe
Hehe-stammen, der er kendt for deres modstandskraft og krigertraditioner, dominerer Iringa-regionen i det syd-centrale Tanzania.
Historisk set blev Hehe dannet af flere ældre samfund i det 19. århundrede og forenet under deres berømte leder, høvding Mkwawa. Denne enhed var primært for at modstå trusler udefra, især fra slavehandlere og europæiske kolonister.
Dette element i deres kulturarv er bemærkelsesværdigt og huskes selv i dag.
Socialt og økonomisk beskæftiger Hehe-folket sig hovedsageligt med landbrug og dyrehold.
Gogo
Gogo-stammen er en central bantu-etnisk gruppe, der bor i Dodoma-regionen i det centrale Tanzania. De er en del af det bredere bantufolk, som migrerede tværs over Afrika i ca. 2.000 til 3.000 år siden.
Gogo-folket er lige så mangfoldigt og levende som deres historie. De er kendt for deres traditionelle musik med lokale instrumenter som Zeze (et tostrenget instrument), en række trommer og den unikke Ndono, et enkeltstrenget instrument lavet af en kalabas.
Haya
Haya-folket bor i Kagera-regionen nær Victoriasøens bredder og har en rig kulturhistorie.
De er også kendt som Wahaya på swahili og menes at stamme fra en gruppe landbrugere, der brugte jern, og som spredte sig til forskellige dele af Afrika. Det er meget interessant, fordi disse jernalderfolk skabte en fremtid, som skulle føre til det Haya-folk, vi kender i dag.
Eksperter mener, at de begyndte at producere stål eller hårdt metal så langt tilbage som for 2000 år siden. Det betyder, at disse tidlige mennesker havde opdaget virkelig smarte måder at blande metaller på for at fremstille det før mange andre rundt om i verden.
Haya-stammen er kendt for deres unikke arkitektur, som omfatter store runde huse lavet af mudder og strå, kaldet mushonge.
Andre stammer, du måske har hørt om
Zaramo-folket
Zaramo-stammen, der er kendt for sit stærke matrilineære samfund, bor hovedsageligt i kystregionen i Tanzania, centreret omkring Tanzanias største by, Dar es Salaam. Zaramo-folket praktiserer en blanding af traditionelle religioner og islam, som har været fremherskende i denne region siden det 18. århundrede.
Som landmænd og fiskere dyrker zaramoerne basisafgrøder som majs, ris, bønner og kassava. Ud over landbrug er stammen dygtig til kunst og håndværk.
Deres kunstneriske udtryk omfatter keramik og træskærerarbejde. De praktiserer også en form for dans kendt som Mdundiko.
Makonde-folket
Makonde-stammen stammer fra Mozambique og har slået sig ned i den sydlige del af Tanzania, især i Mtwara-regionen.
Makonde-folket er verdenskendt for deres færdigheder inden for træskærerarbejde og komplicerede kunstværker på ibenholt, der omfatter menneske- og dyreformer samt abstrakte værker.
Stammen har et matrilineært afstamningssystem, hvor den kvindelige side af familien tillægges stor betydning. Makonde har også en årlig indvielsesceremoni, kendt som Nguvumali, hvor unge drenge og piger overgår til voksenlivet, præget af traditionel undervisning og symbolske ritualer.
Pare
Pare-stammen, som bor i det nordøstlige Tanzania, er opdelt i to undergrupper – Asu og Chasu. Pare-bjergene giver et ideelt miljø for deres landbrugsstil, som er kendt for at dyrke bananer, bønner, majs og kaffe.
Pare-folket har en unik social struktur, der består af uafhængige små samfund, som hver især ledes af en arvelig hersker, hvilket viser, hvor kompleks deres politiske organisation er.
Et vigtigt kulturelt højdepunkt er Ijanja-dansen, en traditionel forestilling med rytmiske bevægelser og lyde, der skaber et dragende skuespil.
Makua
Selvom Makua-stammen hovedsageligt findes i Mozambique, har den også en betydelig tilstedeværelse i Tanzania, især i Mtwara-regionen.
Deres samfundsstruktur er traditionelt patriarkalsk med stor vægt på mandlig afstamning. Kulturelt er Makua-stammen kendt for sin vævning, hvor mænd laver måtter og kvinder kurve.
De er også kendt for deres musik og dans, hvor de inddrager komplekse rytmer og melodier i deres optræden.
Ziguaerne
Zigua-folket, som bor i Tanga-regionen i Tanzania, er en etnisk gruppe med en stærk landbrugspraksis, hvor de hovedsageligt dyrker ris, hirse og kassava og regelmæssigt fisker i kystområderne.
Historisk set spillede Zigua-folket en vigtig rolle i langdistancehandelen langs karavaneruterne mellem den østafrikanske kyst og Tanganyikasøen.
I zigua-kulturen har dans og musik en fremtrædende plads i deres traditionelle ritualer og ceremonier. En sådan begivenhed er “Ukala”-dansen, som er en jagtdans. Ved hjælp af instrumenter som trommer og rangler fortryller de optrædende deres publikum med en kombination af rytmisk lyde og sang.
Mindre kendte stammer
Hadza og Sandawe
Hadza- og Sandawe-stammerne, der betragtes som oprindelige stammer i Tanzania, lever fortsat som jægere og samlere. De er kendt for deres unikke “klik”-sprog, som har samme sproglige træk som khoisan-sprogene, der fortæller om det endelige San-folk i det sydlige Afrika.
Irak
Irakw-stammen, som ligger isoleret i det kølige højland i det nordlige Tanzania, har bevaret sit karakteristiske kushitiske sprog, som er forskelligt fra Tanzanias dominerende bantu-, nilotiske- og khoisan-sprog. Irak er primært landbrugere og udnytter deres forståelse af regionens frugtbare vulkanske jord til at dyrke en række forskellige afgrøder.
Indpakning
Hver tanzaniansk stamme tilfører landet sine unikke kulturelle, historiske og sociale egenskaber. Tilsammen eksemplificerer de den rige mangfoldighed, som Tanzania byder på, og afspejler et ægte afrikansk tapet af stammekulturer, som ikke bare overlever, men trives inden for de geografiske grænser af denne østafrikanske nation.